حس لمس در واقعیت مجازی

لمس فیزیکی در وی آر

تصور کنید امکان لمس فیزیکی شکل و بافت یک شیء را در واقعیت مجازی داشته باشید نه به گونه‌ای که کنترل‌کننده‌های همراه با آکیولوس ریفت۱ یا اچ تی سی وایو۲ عمل می‌کنند، آن‌ها تعامل با اشیاء و محیط را از طریق وزوز کردن به کاربر منتقل می‌کنند.

توانایی لمس فیزیکی شکل و بافت اشیاء ممکن است زیاد دور از انتظار نباشد. بخش تحقیقات شرکت مایکروسافت مقاله و ویدئویی منتشر کرده است که در آن‌ها به معرفی دو نوع کنترل‌کننده می‌پردازند که به علاقه‌مندان به واقعیت مجازی این امکان را می‌دهد.

کنترل‌کننده‌های مکانیکی شکل اشیاء در محیط واقعیت مجازی را پردازش می‌کنند و نتیجه را از طریق جایگزینی شکل فیزیکی شبیه‌سازی و به کاربر منتقل می‌کنند. به عبارت دیگر شخص در محیط وی آر توپ کوچکی را با انگشت لمس می‌کند اطلاعات مربوط به شکل توپ پردازش شده و از طریق تعدادی بلوک کوچک که به‌صورت مکانیکی کنترل می‌شوند به انگشت شخص منتقل می‌گردد. این به این معنی است که افراد می‌توانند آنچه را که می‌بینند با آنچه لمس می‌کنند انطباق دهند؛ به عنوان مثال آن‌ها می‌توانند سطوح سخت را لمس کنند یا یک توپ نرم را فشار دهند.

وسایل مکانیکی انتقال حس لمس در واقعیت مجازی

کنترل‌کننده‌ی نرمال‌تاچ۳ جهت پردازش و انتقال ارتفاع و جهت سطوح کاربرد دارد که این کار را از طریق یک سطح سیلندری شکل به‌صورت مکانیکی انجام می‌دهد.

کنترل‌کننده‌ی تکسچر‌تاچ۴ جزئیات بافتی سطوح اشیاء در واقعیت مجازی را پردازش و از طریق آرایه‌ای از ۱۶ پین کوچک به‌صورت مربعی (۴×۴) به انگشت شخص حاضر در محیط وی آر منتقل می‌کند.

هر دو کنترل‌کننده از طریق سیستم ردیابی نوری۵ در محیط وی آر قابل شناسایی هستند و مکانیزمی برای آن‌ها تعبیه‌شده است که از وارد شدن دست به داخل اشیاء جلوگیری می‌کند.

باید منتظر شد و دید که این نمونه‌های اولیه چگونه تجاری سازی می‌شوند و انتظارات علاقه‌مندان به واقعیت مجازی را تا چه حدی می‌توانند تامین ‌کنند.

۱ Oculus Rift
۲ HTC Vive
۳ NormalTouch
۴ TextureTouch
۵ optic tracking

منابع: VR TechUIST ACM
انتشار: Mabioca

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *