کارت گرافیک انویدیا ۱۰۵۰

اجرای آکیولوس با رده پایین‌ انویدیا

شرکت انویدیا دو کارت پایین رده‌ی جدید خود را معرفی کرد، هر چند کارت‌های GTX 1050 و GTX 1050 Ti جزو اولین انتخاب‌ها برای تجربه‌ی وی آر نیستند اما قدرت بیشتر نسخه‌ی GTX 1050 Ti امکان برآورده کردن حداقل نیاز‌های اعلام شده‌ برای آکیولوس ریفت۱ را خواهد داشت.

اوایل ماه جاری میلادی توسعه‌دهندگان آکیولوس از تکنولوژی جدید رندر وی آر با نام ASW۲ خبر دادند، این تکنولوژی امکان کاهش فریم‌های پردازشی از ۹۰ فریم در ثانیه به ۴۵ فریم در ثانیه در حرکت‌های موضعی هدست را فراهم می‌کند، که این از طریق ساخت فریم‌های ترکیبی۳ بین هر یک از این فریم‌ها انجام می‌شود، یا به زبانی ساده‌تر بازی‌های وی آر با ۴۵ فریم در ثانیه رندر(پردازش تصویری) می‌شوند اما نمایش آن‌ها در هدست ۹۰ فریم در ثانیه خواهد بود. هر چند استفاده از این تکنولوژی در صنعت جلوه‌های ویژه‌ی سینمایی امری عادی است و سابقه‌ی آن به فیلم‌هایی مانند سه‌گانه‌ی ماتریکس و جلوه‌ی “زمان گلوله‌ای4” برمی‌گردد اما حجم پردازشی که باید برای ساخت این فریم‌ها در پردازش لحظه‌ای5 انجام می‌شد اجرای آن را دشوار می‌ساخت.

برد کارت گرافیک انویدیا ۱۰۵۰

تکنولوژی ASW با کاهش حجم محاسبات در کارت گرافیک از وقفه‌های آزار دهنده در تصویر که به‌طور معمول در صحنه‌های سنگین رخ می‌دهند جلوگیری می‌کند، همین امکان باعث شد آکیولوس لیست سخت‌افزاری جدیدی برای مشخصات حداقلی و مشخصات پیشنهادی جهت اجرای وی آر را نیز اعلام کند. در لیست مشخصات حداقلی کارت گرافیک GTX 960  به بالا و در لیست مشخصات پیشنهادی کارت GTX 970 به بالا دیده می‌شوند.

اگر چه ویژگی‌های سخت افزاری کارت گرافیک GTX 1050 با قیمت ۱۰۹ دلار امکان برآورده کردن حداقل‌های آکیولوس را ندارد اما انویدیا اعلام کرده است که کارت GTX 1050 Ti با قیمت ۱۳۹ دلار قدرت مورد نیاز برای قرار گرفتن در لیست سخت‌افزاری حداقلی آکیولوس را دارد.

از ویژگی‌های سخت‌افزاری GTX 1050 Ti با  ۳٬۳ میلیارد ترانزیستور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– ۷۶۸ هسته‌ی کودا۶
– استفاده از ۴ گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی از نوع GDDR5
– کلاک پایه‌ی ۱۲۹۰ مگاهرتز و ۱۳۹۲ مگاهرتز در حالت تقویت‌شده۷
– رابط حافظه‌ی ۱۲۸ بیتی

تنها ۷۵ وات نیاز این کارت به جریان DC را تامین خواهد کرد به همین دلیل رابط PCI-e در آن تعبیه نشده است. انویدیا بر خلاف رویه‌ی معمول کارت‌های سری پاسکال اعلام کرده است که نسخه‌ی کارت گرافیکی خود را از این پردازنده‌ی گرافیکی تولید نخواهد کرد و تولید آن تنها توسط شرکت‌های سخت‌افزاری مانند اسوس، گیگابایت و دیگران انجام خواهد شد.

۱ Oculus Rift
۲ Asynchronous Spacewarp (ASW)
۳ synthetic frames
۴ bullet time
۵ real-time
۶ CUDA Cores
۷ boost

منابع: Road to VRPC Gamer
منبع تصویری: wccftech
انتشار: Mabioca

۲ دیدگاه

    • در صورتیکه دو عدد کارت 960 به صورت SLI بسته شده باشند و به کارایی کامل برسند (که معمولا نمی‌رسند) کارایی معادل یک کارت 980 خواهند داشت. این نکته رو باید در نظر داشته باشید که اغلب بازی‌ها و حتی موتورهای بازی از تکنولوژی SLI پشتیبانی می‌کنند به همین دلیل بایستی ابتدا موتور بازی یا نرم‌افزار تولید تصاویر واقعیت مجازی را از این بابت بررسی کنید. بهرحال خرید یک 1050ti تصمیم درستیه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *