شبیه‌ساز پرواز بردلی برای واقعیت مجازی

پرواز مانند یک پرنده با بردلی

بشر همواره با مشاهده‌ی محیط پیرامون خود سعی داشته از آن الهام بگیرد و با تقلید از آن، مرزهای محدودیت‌ طبیعی خود فراتر ببرد. در این بین پرواز پرندگان به طور مداوم بشر را مسحور خود می‌کرده و وسایل مختلفی را با تقلید از آن طراحی و ساخته است.

آن چه موجب شده است که واقعیت مجازی بسیار مورد توجه قرار گیرد امکان عبور از همین مرزهای محدودیت طبیعی است و پرواز همچنان مانند گذشته مورد توجه است، بنابراین تولید تجربه‌ای واقع‌گرا شبیه به پرواز پرندگان به وسیله‌ی واقعیت مجازی بسیاری را به خود جلب کرده است که یکی از نتایج آن ساخت وسیله‌ای با نام بردلی۱ توسط محققان دانشگاه زوریخ۲ سویس است. این وسیله به کاربر امکان می‌دهد احساسی همانند پرواز آزادانه‌ی یک پرنده در آسمان را تجربه کند. در ضمن باید توجه داشت که این تجربه فراتر از استفاده‌ی صرف از هدست و هدفون در تجربه‌های معمول واقعیت مجازی است.

پروژه‌ی بردلی به عنوان یک پروژه‌ی تحقیقی در زمینه‌ی طراحی در دانشکده‌ی هنر دانشگاه زوریخ در سال ۲۰۱۳ متولد شد. هدایت تیمی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و محققیق طراحی را مکس راینر۳ بر عهده می‌گیرد. در بین پاییز ۲۰۱۳ تا بهار ۲۰۱۴ یک نمونه‌ی اولیه از بردلی ساخته می‌شود. در اوایل سال ۲۰۱۵ راینر به همراه سه نفر دیگر از افراد تیم شرکت سامنیاکز۴ را تاسیس و شروع به تولید تجاری بردلی می‌کنند.

مکس راینر

نحوه‌ کار آن نیز به این شکل است که کاربر بر روی این وسیله‌ی صلیبی شکل دراز می‌کشد، سپس دست‌های خود را بر روی صفحاتی قرار می‌دهد که عملکرد بال‌ها را برای او شبیه‌سازی می‌کنند و با بالا و پایین بردن صفحات می‌تواند اوج بگیرد و یا در آسمان دور بزند. زاویه بدن کاربر در آسمان نیز از طریق یک سیستم هدیرولیکی با موقعیت پرنده در فضای مجازی منطبق می‌شود که تجربه‌ی جالبی را در زمان پرواز به سمت پایین و یا اوج گرفتن برای او فراهم می‌کند. در ضمن از طریق یک فن بادی که در قسمت جلوی این وسیله تعبیه شده است، به صورت کاربر متناسب با سرعت او در فضای مجازی باد وزیده می‌شود. موضوع جالب توجه دیگر استفاده از بوها در هنگام تجربه‌ی پرواز است، برای این منظور در محفظه‌های شیشه‌ای هشت بوی مختلف از محیط‌های مجازی پرواز مانند بوی اقیانوس و یا بوی خیابان به‌صورت جداگانه نگهداری و در زمان مناسب توسط سیستم مستقلی در محیط منتشر می‌شود.

شاید بردلی به صورت عمومی مورد استفاده قرار نگیرد و کاربرد آن تنها به تعدادی از مرکز سرگرمی و یا تحقیقی محدود شود ولی ساخت آن می‌تواند الهام‌بخش طراحی و تولید وسایلی باشد که هر چه بیشتر به غنی شدن تجربه‌ی واقعیت مجازی در آینده منجر شود.

لینک این ویدئوی در وبسایت یوتیوب

۱ Birdly
۲ Zurich University
۳ Max Rheiner
۴ SOMNIACS

منبع: SOMNIACS
انتشار: Mabioca

یک دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *