Rifle Featured Image

اولین تجربه‌ی مدلسازی با فیوژن

مدتی بود که می‌خواستم فیوژن ۳۶۰ رو برای مدلسازی امتحان کنم حتی فکر کنم چند ماهی بود که روی سیستم نصب بود ولی هر بار به دلیلی فرصت نمی‌شد ولی سعی می‌کردم در گشت و گذارهای معمولم در یوتیوب ازش ویدئو ببینم. فکر کنم یه دلیلش این باشه که در وبسایت آرت ستیشن مدل‌های سه‌بعدی زیادی که با فیوژن ساخته شده بودند رو دیده بودم. البته بعد سال‌ها مدلسازی در مایا تغییر ابزار کمی به نظرم سخت میومد ولی بهرحال اغلب مواقع کنجکاوی باعث شده بود که یه ابزار جدید رو یاد بگیرم که در این مورد هم همین طور بود.

بعد از اینکه تصمیم جدی گرفتم، شروع کردم به جمع‌آوری ویدئوها و منابع آموزشی که بیشترشون از وبسایت اُتُدسک و یوتیوب بود. طبق عادت همیشگی برای اینکه بتونم درک درستی از یه نرم‌افزار جدید داشته باشم یه پروژه‌ی ساده باهاش انجام میدم پس برای پیدا کردن طراحی اولیه از یک مدل در اینترنت شروع به جستجو کردم که البته بیشتر وبسایت‌های آرت ستیشن و پینترست رو شامل میشد. در نهایت طراحی زیر رو که یه مدل تخیلی ﻪ در وبسایت آرت ستیشن پیدا کردم که به نظرم مناسب بود. فکر کنم یه دلیل انتخاب این طراحی سادگی حجم‌ها بود که اجرای اون رو در فیوژن آسون می‌کرد بهرحال من تا اینجا فقط ویدئو دیده بودم و بیشتر در این فکر بودم که از تجربه‌ی قبلیم در مدلسازی استفاده کنم.

اگه روی تصویر کلیک کنید صفحه‌ی این طراحی در وبسایت آرت ستیشن باز میشه.

به نظرم بقیه طراحی‌های اِلدار سافین رو هم باید دید. شخص با استعدادیه کارهاش حس سه‌بعدی و حجم پردازی خوبی دارند طوری که مدلساز راحت می‌تونه سطوح و ابعاد قسمت‌های مختلف مدل رو بفهمه و مدل رو از روشون بسازه.

این طراحی رو پایه ساخت کلی مدل قرار دادم ولی تعداد زیادی تصویرهای مشابه که شامل طراحی‌های دوبعدی و مدل‌های سه‌بعدی رندر شده بودند رو دانلود کردم که برای ساخت جزئیات ازشون استفاده کنم. هر قسمتی از این تصویرها رو که فکر می‌کردم می‌تونه ایده‌ای داشته باشه رو کپی و داخل یه فایل فتوشاپی ذخیره می‌کردم تا در نهایت یک تصویر موزاییکی به عنوان منبع جزئیات درست کردم که خیلی کمک کرد.

مدلسازی این مدل حدود پنجاه ساعت طول کشید که در مدت دوازده روز انجام شد. البته در ابتدا خیلی کند بودم و کمی زمان برد تا به بعضی ابزارها مسلط بشم. مدام هم ضبط رو نگه می‌داشتم تا یه ویدئو رو مرور یا موردی رو در اینترنت جستجو کنم. در ویدئوهای زیر که سرعتشون سه برابر شده میشه این روند رو دید. اگه ویدئوها رو ببینید متوجه میشید که استفاده از چند ابزار مشخص مدام داره تکرار میشه و هیچ تکنیک خاص یا پیچیده‌ای در اون استفاده نشده همین کمک می‌کنه که راحت بشه مراحل ساخت رو دنبال کرد.

در گوشه‌ی سمت راست بالا روی پلی لیست کلیک کنید تا به ۱۶ ویدئوی داخل اون دسترسی داشته باشید.

بعد از ساخت این مدل به این نتیجه رسیدم که فیوژن ابزار بسیار ساده‌تر و راحت‌تری برای مدلسازی سطوح سخته. با این نرم‌افزار راحت میشه کارهای قبلی که روی مدل انجام دادید رو حذف کنید و دوباره انجام بدید یا ویرایش کنید. البته در طول این یکی دو سال اخیر نرم‌افزار دیگه‌ای به اسم پلاستیسیتی منتشر شده که ویدئوهاشو رو دارم دنبال می‌کنم که اون هم نرم‌افزار خوبیه.

نتیجه‌ی نهایی در فیوژن ۳۶۰ در تصویر بالا

بعد از ساخت مدل و خروجی با فرمت اف بی ایکس و ستِپ کارهای مربوط به یو وی رو داخل مایا انجام دادم و مدل رو برای ساخت بافت به سابستنس پینتر بردم. از این بخش از کار ویدئو نگرفتم چون مدام بافت‌ها و متریال‌ها رو تغییر می‌دادم و فکر کردم ممکنه خسته کننده باشه. اگه خلاصه بگم، در کل از دو یا سه سمارت متریال استفاده کردم که با تغییر دادنشون نسخه جدیدی ازشون ساختم و اون‌ها رو به قسمت‌های مختلف مدل بعنوان متریال پایه نسبت دادم. یه لایه‌ی جدا برای اضافه کردن جزئیات با پینت کردن نرمال مپ به هر قسمت اضافه کردم و یه لایه هم برای اضافه کردن جزئیات رنگی.

نتیجه‌ی نهایی در سابستنس پینتر در تصویر بالا

نورپردازی و رندر رو در مایا و با موتور رندر وی ری انجام دادم. پنج نور مستطیلی در اطراف مدل و یه نور گنبدی کل نورهای استفاده شده برای این کاره. برای نور گنبدی دو فایل اچ دی آر آی که یکیش استودیویی و دیگری محیط خارجی بود رو انتخاب کردن که دو نورپردازی آمبینت یا همه سویه‌ی متفاوت داشته باشم. در زیر نتیجه‌ی نهایی یکی از نورپردازی‌ها رو روی مدل بدون بافت می‌تونید ببینید.

برای تنظیمات رندر طبق معمول از موتور جی آی نوع لایت کش استفاده کردم و بقیه تنظیمات تقریبن پیش فرض بودن غیر از کالر سپیس که تغییر دادم به اِی سی ای اس.

برای دیدن این کار در وبسایت آرت ستیشن اینجا کلیک کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *