استفاده از زی‌اسپیس برای آموزش آناتومی

زی‌اسپیس و واقعیت مجازی

در طول سال‌ها معلم‌ها از قورباغه و یا قلب گاو و گوسفند در کلاس‌های تشریح استفاده می‌کردند تا به دانش‌آموزان شکل و نحوه‌ی کار اعضای داخلی بدن حیوانات را نشان دهند در حالی‌که آن‌ها امکان دیدن ضربان قلب را نداشتن و تنها می‌بایست به توضیحاتی که معلم‌ها در مورد عملکرد این اعضا می‌دادند اکتفا می‌کردند.

در حال حاضر به کمک زی‌اسپیس۱ که یک سیستم واقعیت مجازی است امکان تشریح مفاهیم انتزاعی که معمولا توضیح آن‌ها سخت است به وجود آمده است. استقبال از این سیستم موجب بکارگیری آن در مدارس ۱۱ منطقه‌ی کالیفرنیا شده است.

زمانی که دانش‌آموزان عینک زی‌اسپیس را بر روی چشمان خود قرار می‌دهند تصاویر به‌صورت سه‌بعدی ظاهر می‌شوند، کیفیت به‌وجود آمده به شکلی است که بسیار به آزمایشگاه تونی استارک در فیلم مرد آهنین شباهت دارد. دوربین‌های تعبیه‌شده بر روی مانیتور حرکات سر کاربر را ردیابی می‌کنند که این امکان نزدیکتر شدن کاربر جهت مشاهده‌ی بهتر اشیاء را فراهم می‌کند. قلم۲ زی‌اسپیس هم به کاربران اجازه می‌دهد چیزها را از داخل فضای مجازی بردارند و از زوایای مختلف به آن نگاه کنند.

حال در کلاس زیست‌شناسی دبیرستان ایگن جونیور۳ دانش آموزان می‌توانند ضربان یک قلب را در واقعیت مجازی مشاهد کنند، آن را به‌وسیله‌ی قلم زی‌اسپیس بردارند و در حالی‌که همچنان ضربان دارد آن را بچرخانند و قسمت‌های داخلی آن را از ورای پوسته‌ی بیرونی آن مشاهده کنند. دیگر تصور کردن قانون اول نیوتن برای دانش‌آموزان سخت نیست چون به‌وسیله‌ی زی‌اسپیس می‌توان شرایطی مانند نبود جاذبه‌ و اصطکاک هوا را در واقعیت مجازی شبیه‌سازی کرد.

تجهیزات زی‌اسپیس

نرم‌افزارهای اختصاصی که با توجه به نیازهای مرکز آموزشی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرند شامل مواردی مانند:

– زی‌اسپیس استودیو که شامل هزاران مدل سه‌بعدی جهت تشریح، اندازه گیری و مقایسه است.
– زی‌اسپیس نیوتن پارک که در آن امکان طراحی، ساخت و اجرای سازه‌ها به گونه‌ای فراهم شده است که دانش‌آموزان بتوانند قوانین نیوتن را تجربه و تحلیل کنند.
– زی‌اسپیس فرانکلین که امکان ساخت مدارهای الکتریکی را فراهم می‌کند.
– اطلس آناتومی بد انسان

ویژگی‌های سخت‌افزاری

در آزمایشگاهی که به‌وسیله‌ی سیستم‌های زی‌اسپیس مجهز شده باشد حداقل ۱۰ سیستم وجود دارد که هر سیستم می‌تواند به‌وسیله‌ی دو تا سه دانش آموزش بکار گرفته شود. ویژگی‌های سخت‌افزاری آن شامل موارد زیر است:

– مانیتور ۲۴ اینچی اچ‌دی به همراه تکنولوژی واقعیت مجازی زی‌اسپیس
– قلم زی‌اسپیس
– عینک بسیار سبک زی‌اسپیس
– صفحه کلید و ماوس 

۱ zSpace
۲ stylus pen
۳ Egan Junior

منابع: Los Angeles TimeszSpace
انتشار: Mabioca

۳ دیدگاه

    • این مانیتور در دو مدل ساخته می‌شود که قیمتی در حدود 4000 دلار دارند. طبق نقشه ارائه شده در وبسایت رسمی این شرکت تا الان هیچ نسخه‌ای به ایران فرستاده نشده است ولی در خاورمیانه تعدادی از مراکز آموزشی امارات و عربستان از این وسیله استفاده می‌کنند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *